You are here
Blog 

Birkenstock

We hebben de stijl van de Birkenstock sandalen nooit echt begrepen. Maar in een tijd waarin merken schijnbaar even snel verdwijnen als ze zijn verschenen, bestaat Birkenstock al heel lang. Het moet iets goed doen. De wortels zijn terug te voeren naar 1774. De focus ligt altijd op het ontwikkelen van kwaliteitsproducten die zijn ontworpen om de levensstijl van klanten te verbeteren. Sinds het ontwerpen van de eerste sandaal in 1963 is het merk nooit echt verdwenen. In plaats van te proberen snel populair te worden, investeerde het in het ‘langetermijnspel’ door gestaag een betrouwbare schoenencollectie te ontwikkelen die direct herkenbaar is. Op dit punt kan de naam van het Duitse merk inmiddels gemakkelijk worden gebruikt in plaats van de term sandaal. Ondanks de alomtegenwoordigheid van Birkenstock kenden de iconische sandalen de laatste jaren een bijzonder opvallende heropleving. Dit is echter niets nieuws: het merk is voortdurend het ene moment in en het volgende moment uit. Ze staan ​​erom bekend dat ze niet door zulke periodes worden geraakt. ‘Modetrends hebben de neiging om langs ons heen te gaan’, vertelde de algemeen directeur van Birkenstock in 2015 aan de Wall Street Journal. Dus hoe is het ‘lelijke’ orthopedische sandalenmerk zo relevant gebleven? En hoe kan het dat dit schoeisel de hemelse voeten van supermodellen uit de mode sierde, zoals Kate Moss? Hoe is het mogelijk dat de modellen te zien waren in spraakmakende modecollecties van bekende ontwerpers? Zoals met de meeste mysteries, is het het beste om bij het begin te beginnen. In het merk Birkenstock duiken, zou niets opleveren als we daarbij niet naar de geschiedenis keken. Ben je op zoek naar nieuwe Birkenstocks? Bezoek dan de website van Slippersnet, de Birkenstock specialist!

Birkenstock: meer dan 200 jaar geschiedenis

Volgens kerkarchieven werd Johann Adam Birkenstock voor het eerst vermeld als een ‘onderdaan en schoenmaker’ in 1774 in Langen-Bergheim, een stad in de Duitse deelstaat Hessen. Meer dan 100 jaar later, in 1896, begon meester-schoenmaker Konrad Birkenstock met het creëren van wat letterlijk en figuurlijk de basis van het bedrijf is: flexibele voetbed-inlegzolen van kurk en latex. Hij verkocht en produceerde die vanuit twee speciaalzaken in Frankfurt. Het zou bijna 100 jaar duren voordat het bedrijf het product heeft ontworpen dat tegenwoordig het meest bekend is. In 1963 ontwerpt Karl Birkenstock, een ander familielid, de eerste sandaal van het merk: Madrid. Het Madrid-model bleek populair te blijven en de iconische vorm lijkt nog steeds op het origineel. Vanaf dit moment bleef het merk zijn aanbod ontwikkelen om klassieke modellen, zoals de Arizona en de Gizeh in de collectie op te nemen. Zelfs vandaag de dag blijven deze stijlen relatief onveranderd; in plaats van te sleutelen aan de fundamenten van wat blijkbaar al zoveel jaren heeft gewerkt, wil Birkenstock liever meer esthetische kenmerken, zoals kleuren, metalen en materialen veranderen. ‘We zullen nooit een compromis sluiten met betrekking tot de functionaliteit van de schoen’, verklaarde het merk. ‘We zijn niet op jacht naar mode: we kiezen gewoon voor verfrissende stijlen in de modellen die we altijd hebben aangeboden.’ Het merk heeft zijn producten geperfectioneerd. Birkenstock houdt vast aan de praktische stelling: als het niet kapot is, repareer het dan ook niet.

Related posts

Leave a Comment